♥ Let's Follow!!~ ♥

Ooh Roti Sosej ku....Huduh tapi sedap!~

Malam tadi sha wat projek "Roti Sosej" tuk sarapan pagi ni....
Alhamdullilah, menepati kriteria yg sha nak..uhuk2
bab rasa ek...bukan bab rupa
Sebelum ni ada gak wat roti...tapi mmg kureng menjadi...
Ada jadi..tp bab lain plak x ok...
tapi kalau nak dikira roti yg sha dah buat ada start bulan 11 hingga malam tadi
ada dlm 8-10 kali...

Terima kasih pada Kak Ros @Jintan Manis coz bagi tips
pada kami yg takde bread maker ni..
tang masukkan doh dlm plastik tu..Sangat2 suka...
Pastu wat MamaFami ats pic step by step itu...
sngt2 ler membuak2 nak wat roti sebegitu rupa..
macam2 bentuk ada....nmpak cam senang..
tp agaknya tgn ni keras...xberapa jadi..hik2
takperlah layan dulu pic den ni...
huduh tapi sodap!!~
tak caya meh ler dtg umah rasa....
dan pada tuan punya resepi Kak Yani@MyResepi
tapi sha langgar sumpah laa..
tukar cara2 dan tambah sket bread improver kat resepi tu....
xper ek...

Roti Sosej

Bahan-bahan
( 12 biji )


* 120ml susu segar
* 50g telur ( gaul sket dgn garfu)
* 300g tepung roti
* 1 sudu kecil garam
* 3 sudu besar gula
* 60g butter
* 1 sudu kecil dry yeast
* 1 sudu kecil bread improver
* 12 batang sosej
(direbus sekejap)

Cara2

1- Masukkan separuh tepung, dry yeast, bread improver, gula, butter,
dan susu ke dalam bekas... uli sampai jadi sebati..
2- Kemudian baru masukkan lebihan tepung dan garam ke dalam bekas..uli lagi sampai jadi doh.
3- Masukkan dlm plastik dan uli dlam 5-10minit...
4- Keluarkan doh tadi dr plastik, masukkan dalam bekas..dan tunggu sampai naik dlam 45minit - 1jam..
5- Buat bentuk yg disukai...tunggu dlam 8minit sebelum dimasukkan dlm oven..
6- Oven mestilah di panaskan dahulu sebelum roti dimasukkan
7- Sapukan atas roti dengan (susu segar + madu sket + telur) tuk nampak lebih cantik..Tapi sha xbuat plak...takder berus leceh ler...
8- Bakar selama 180'c selama 10minit..kalau x perang ats tu biarkan dlm oven dlm 5minit baru keluarkan...




♥ so yummmmyy!!!!~♥
http://www.leeloublogsimages.com/Layouts/2010/Flower%20Power/FlowerLaydownPostDiv350.png

0 Sweet Kukis:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...